Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

lørdag 1. juli 2017

Helgelandskysten, fra Esøya til Hjartøya!

Det ble en del vind i natt, men den avtok heldigvis utpå dagen. Vi slappa av ombord og tusla på land og nøt sol og varme. Jeg vurderte om vi skulle gå til Skålvær, men fant ut at det var for mange staker og skjær, så det er kanskje greit å vente litt med slike farvann?! Ved 15 tiden bestemte jeg meg for at vi skulle gå til Hjartøya. Rimelig kjent farvann og ikke for mange staker og skjær.

4 timer brukte vi på turen. Jeg oppdaget at Una la seg ned for å sove hvis ikke turtallet på motoren var for høyt. Så da gikk vi med lavere turtall, rundt 5-6 knops fart og brukte heller litt lengre tid. På vei forbi De Syv Søstre møtte vi en del trafikk, både små og store båter.

Jeg holdt stø kurs mot Dønnamannen og navigerte trygt inn i Hjartøyvågen. Det var veldig greit, bare å følge leia.

Flytebrygga var tom, så jeg la til der. Mira og Una hoppa på land, kom raskt i retur; "NÅ er det tid for godbit, mor!" var de skjønt enige om. Så det fikk de!

Det er blitt litt regn i luften, så nå sitter jeg inne og koser meg, mens hårballene sover. Man blir trøtt av å være på sjøen. Jeg har fått lys i den superfine skipslampa mi. 100% stillhet nytes. Det er dette som er Sjølvelive!

Distanse: 23,6 nm
Tidsbruk: 4 timer
Vær: Vindstille og delvis skyet/sol
Totalt antall overnattinger ombord: 1