Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

mandag 3. juli 2017

En liten tur til Skålvær!

I dag har vi tuslet en tur på land her på Husvær. Ellers vi har vært ombord i Sjølvelive og bare slappa av. Det er overskya og kaldt, men ikke regn. Prima turvær.

I ettermiddag ble xˋskipperen med på en liten utflukt til Skålvær. I dette området er det man i Nord-Norge omtaler som "støvel-hav" (=veldig, veldig mange holmer, skjær og grunner)! Men vakkert er det med alle holmene og sjømerkene.

Selv om det ser ille ut både på kartet og ut av vinduet, så er det greit farvann å ferdes i. Kartplotter er en veldig god ting. Husvær øverst, Skålvær nederst. Leia er den sorte streken som snirkler seg mellom holmer og skjær.

På Skålvær var det ei kjempefin gjestebrygge å legge til ved. Så der la vi Sjølvelive og tuslet en tur på land.

Jeg vet ikke om jeg har vært her før, men fint er det her ute. Vi tusla rundt i godt over en time, fant øyas 3 geocacher og litt sau-ull dro jeg også med meg ombord... Jeg tror nok vi kommer tilbake igjen, spesielt hvis det dukker opp flere geocacher her. Hårballene var superfornøyde med spaserturen.

På vei tilbake til Husvær skifta været til sol, så vind og regn, for så å bli sol igjen nå i kveld. Distansen mellom Husvær og Skålvær er ca. 4,5 nm, kan jeg tenke meg (hadde ikke GPS'en på....) og vi brukte ca 45 minutter dit.

Er det ikke fint her på Husvær? Sjølvelive ligger ved gjestebrygga. Brygga er i ei lun og beskytta lita bukt. Fint og fredelig å ligge her.

Nå har vi ordna litt ombord og spilt yatzy (Gøy! Jeg vant!) ;) Joda, skåla med smågodt er tom....

Distanse: ca 9 nm
Tidsbruk: 1,5 timer
Vær; vindstille, bris, overskya, sol, regn..... (alt slags vær)
Totalt antall overnattinger ombord: 3