Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

torsdag 13. juli 2017

Vistenfjorden i nordnorsk sommervær!

Vi sover godt ombord når regnet hamrer mot båten. Varmeapparatet går hele døgnet. Skipshundene har halve senga, jeg halve. Det er ingen stemning for å flytte seg en millimeter når mor skal legge seg og ingen stemning for å stå opp om mårran.

Ja, hva i all verden skal vi finne på i dag?
Jeg oppdager at det er helt fritt for skipshundmat, så vi fortsetter inn Vistenfjorden og jeg tenker at det kan være greit med et døgn på hytta på Aursletta - sånn for å få tørka litt. Det lot seg ikke gjøre.

Ei lita jolle tok hele den eneste plassen å legge Sjølvelive ved flytebrygga, så jeg måtte legge til ved hurtigbåtkaia. Der kunne vi ikke bli liggende lenge, hurtigbåten må jo ha plass å legge til. Frustrert!

Jeg løfta skipshundene på land, klatra etter, gikk til hytta, fylte sekken med skipshundmat, gikk tilbake til kaia, løfta skipshundene ombord, kasta loss og gikk utover fjorden til gjestebrygga i Ausen.

Jeg kledde meg godt og så gikk vi tur langs fjæra og bergene bort til elva. Mira og Una løp og kosa seg både på bergene og i fjæra. Godt å løpe litt etter en lang dag ombord i Sjølvelive.

Distanse: ca 9 nm
Tidsbruk: ca 2 timer "gange"
Vær: PLASKREGN
Totalt antall overnattinger ombord: 8