Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

søndag 16. juli 2017

Litt pussing på Sjølvelive!

I dag har det vært både sol og regn, vindstille og lett bris, om hverandre, hele dagen. Vi har bare kosa oss og slappa av ombord i den flytende hytta, Sjølvelive. Upåklagelig utsikt!

Her på Esøya er det en rune innskripsjon fra middelalderen, fra rundt år 1000-1100. Hvor mange timer jeg har brukt til sammen for å finne den, det aner jeg ikke. Jeg finner mange andre gamle, tilbake til 1700-tallet, men ikke runene. I dag fikk Lasse tak i ei dame som viste, så da ble det nok en tur for å lete. Og da fant jeg!

De 1000 år gamle runene er faktisk veldig tydelige, men vises ikke så godt på bildet. Disse runene er tolket til: " En boge er ovet, en boge er hoggen - en bjoge i det bjuge esjeberget" Det skal være en til som er tolket til "Torgeir", men den har jeg ikke funnet ennå.

På en av tusleturene på land i dag fylte jeg en pose med søppel som folk har slengt fra seg... unikt at folk ikke kan ta med seg søpla hjem når de har vært her... men pr nå er alt fjernet!

Når sola skinte, innimellom regnskyllene, fiksa jeg litt på båten. Begynte å polere den brune stripa og fikk malt opp VIKSUND merket, sånn at det ser helt ut. I tillegg fikk jeg satt på registreringsnummeret på styrbord side også.

Vi bare koser oss, jeg og hårballene. Jeg har lyttet til alle 10 bøkene om Fredriv Drum, en krimserie av Gert Nygårdshaug. Det er fint å høre på lydbøker mens jeg pusler med andre ting.

Det er dette som er sjølvelive!

Distanse: 0 nm
Tidsbruk: 0 timer
Vær: sol, regn, vindstille, lett bris
Totalt antall overnattinger ombord: 11