Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

fredag 14. juli 2017

Vi forlater Vistenfjorden!

Vi stod sent opp, veldig sent. Skipshundene løp en tur på land, men var raskt ombord og i seng igjen. Det frister lite å være ute i regnet. Kaffe og avslapping.

Så kasta jeg loss, gikk til Mortenhåjen, la til flytebrygga og gikk på besøk på hytta til foreldrene mine. Det var lurt, for her fikk jeg tørka ett par søkk våte sko, en søkk våt jakke og ett par søkk våte sokker. I tillegg fikk jeg middag; bacalao. Til min store glede fikk jeg også arve et par prima støvler! Supert å ha skikkelig fottøy for nordnorsk sommervær!

Utpå ettermiddagen forlot vi Vistenfjorden. Siden det meldte bra vær på lørdag hadde jeg lyst til å være på kysten. Esøya er et fint sted, synes jeg. Stille og fredelig.

Søleværet gjorde at vindusviskerne gikk for fullt. Og nok en gang spratt den ene av, denne gangen var jeg alene og kunne slett ikke kle på redningsvest, klatre ut på rekka og få faanskapen på plass igjen. (Jeg kan love dere en ting; hele ruklet skal skiftes ut!)

Dermed måtte jeg bare fortsette, uten visker til vinduet på styrbord side. Jeg gikk innom Forvik, fylte disel, vann og fiksa vindusviskeren. I tillegg stakk jeg innom hjemme og henta ei klemme med blank Tex-7 (joda, litt lekkasje fra et par vindu som må tettes, hvis det en gang blir oppholdsvær).

Nok en time med en del sjøgang måtte til. Kl 21:30 var Sjølvelive fortøyd ved flytebrygga på Esøya. Motorduren stilnet, vi lå i ly for (u)været, regnet plasket, roen senket seg ombord. Levende lys på bordet og lys i den superfine skipslampa, varme i kroppen og lyden av bølgeskvulp mot skråget.

Det er dette som er sjølvelive!

Distanse: 15,1 nm
Tidsbruk: 4 timer og 20 minutter (inkl ca 1 time på Forvik)
Vær: PLASKREGN og nordvest frisk bris, ca 1 meters bølgehøyde.
Totalt antall overnattinger ombord: 9