Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

mandag 17. juli 2017

Med Bærgælive på tur!

Vi sov lenge og våkna til strålende sol. Etter å ha laga kaffe og pakka tursekken skulle jeg til å ta med meg skipshundene og ro over til Hamnøya for å gå tur. Da var ikke været like fint lengre. Det hadde blåst opp og blitt overskya og yr i luften. Fra sol til overskya i løpet av 20 minutter. Jeg kan ikke ro over sundet med Bærgælive i slike bølger, så det ble en kopp kaffe ombord. Vips! Så var været like fint igjen!

Vi rodde over og gikk tur mot sørenden av Hamnøya. Målet var å finne igjen en grotte/hule ei dame hadde tipset meg om. Det var fint å gå langs rullesteinstranden og jeg fant det første jeg skulle se etter; en svær flyttstein. Derfra skulle jeg opp til venstre for den, mot berget. Uansett hvor jeg gikk, ble vi fast i steinura. Opp og ned og frem og tilbake. Jeg leta og leta i et satans terreng.

Men så dukka den opp. Ei nydelig lita hule; Singelhola. Det er helt utrolig hva naturen kan lage. Hula ser ut til å være ei jettegryte som er delvis fyllt med vann. Det var et vakkert skue. Etterpå hadde vi kaffepause ved den store steinen, storfornøyd med funn av hula.

En og annen kjempestor multe stod moden, jeg fant og spiste kanskje 10. Det er ennå litt tidlig, men de blir kjempestore i år.

Så rodde jeg tilbake. Det var ganske mye bølger, men Bærgælive velter ikke! Det er bare ca. 200 meter å ro over sundet.

Skipshundene var raskt ved kjøkkenbenken; vi har vært på tur, det betyr 2 godbiter hver!

Før vi tok kveld kunne jeg nyte denne utsikten. 

Det er dette som er sjølvelive!

Distanse: 0 nm
Tidsbruk: 0 timer
Vær: all slags vær
Totalt antall overnattinger ombord: 12