Sjølvelive i Hjartøyvågen

Sjølvelive i Hjartøyvågen

fredag 25. mai 2018

Fra Hjartøya til Dønna!

Vi våknet etter ei god natts søvn til gråvær og lavt skydekke, men sola titta frem ved 09 tiden. Etter kaffe og en tur på land var det på tide å fortsette flyttinga av Sjølvelive. I går glemte jeg å ta bilde av den flotte buen som var murt i restene av fjøsmuren.

Ved 09:30 tiden la vi i vei. På det tidspunktet var skyene nesten forsvunnet fra Dønnamannen og knallblå himmel kommet frem.

I dag var det litt vind, men den ble ikke merkbar før vi gikk forbi Bjørn. Når vi passerte Løkta fikk vi igjen nesten flatt hav.

Så passerte vi Solbakken. Huset vises godt fra sjøen og åkeren begynner å bli grønn.

Like etter begynte rullinga igjen, vindretninga endra litt og jeg fikk sjøsprøyten over baugen. Jeg forbante de jævla vindusviskerene som ennå ikke er skifta. (Nye vindusviskermotorer og viskere ligger i salongen....) Jeg hadde nesten ikke sikt og måtte bare stole helt på kartplotteren.

Ved innseilinga til havna mista jeg en stake av syne og måtte gjøre en 180 graders sving for å prøve å finne den igjen, uten hell. Nok en gang var det bare å stole på kartplotteren og gå videre.

Det gikk heldigvis bra og kl 13:30 var Sjølvelive trygt fortøyd i havna. Sola titta frem og jeg er strålende fornøyd med at skuta omsider er kommet til sin nye hjemmehavn på Dønna.

Distanse: 22 nm
Tidsbruk: 4 timer
Vær: sol og knallblå himmel, varierende hav og vindforhold.
Totalt antall overnattinger ombord: 4