Sjølvelive i Hjartøyvågen

onsdag 10. august 2016

Fra Brønnøysund inn Storfjorden!

Onsdag morgen la vi i vei inn Velfjorden mot Storfjorden. Været var greit, med både sol og regn. Siden det var vindstille var det bare dønningene fra storhavet som ga bevegelse i båten, ja, sånn bortsett fra fremdriften på ca 7 knop.

Vel inne i Storfjorden kunne vi, etter litt surr, si oss trygg på oppankring med landtau. Bunnen er stort sett sand, så vi slet litt med å få ankerfeste.

I fjor sommer gikk jeg, Una og Mira over fjellet fra Vistenfjorden og ned hit (link), men det er mange år siden Lasse har vært her.
Etter å ha pakket sekken gikk vi på land og tuslet opp til Klausmarka. Det var helt tydelig at hårballene kjente seg igjen, for de hadde fart oppover den gjengrodde stien. Det ble en fin tur for alle fire. Koselig å komme til Klausmarka, selv om det er tragisk at huset råttner på rot....

Når vi kom ned til sjøen igjen var det en spent skipper som gikk i forveien for å se om Sjølvelive fremdeles hadde ankerfeste eller var rekt på land. Heldigvis lå båten godt ankra der vi forlot den. Vi laga bål og fiska i elvemunningen før vi dro ombord igjen. En masse små ørret ble fin fangst.

Dagen etter gikk vi en tur til Vassengvatnet, et lite fjellvatn 20 minutters gange fra sjøen. Her dro Lasse på land en stor ørret, men det ble eneste fangsten.

Distanse: 20,45 nm.
Tidsbruk: 3 timer og 30 minutter
Vær: vindstille, både regn og sol